Digitalisaation ja tekoälyn mullistus HR-työssä
Olen oppinut viimeisten viikkojen aikana, että HR-työ on jatkuvassa muutoksessa ja viime kuukausien aikana se on näkynyt vahvasti maailmalla vallitsevan tilanteen vuoksi. Muutoksen myllerryksessä digitalisaatio ja tekoäly ovat ottaneet yhä suurempia harppauksia niin arki- kuin työelämässäkin. Niihin törmää lähestulkoon kaikkialla, vaikka sitä ei heti tulisi ajatelleeksikaan - tälläkin hetkellä omat kouluprojektit sujuvat kovin vaivattomasti, kun ryhmän tuotoksia voidaan jakaa kaikkien näkyville erilaisissa pilvipalveluissa kaikkien muokattavaksi. Reaaliaikaista, helppoa ja nopeaa!
Digitalisaatio on maailmanlaajuinen ilmiö, jossa digitaalitekniikkaa aletaan ottamaan käyttöön yhteiskunnan jokaisella osa-alueella. Se on muutakin, kuin tietokoneilla työskentelyä - työelämää ja HR:ää ajatellessa digitalisaatiossa on kyse mm. organisaatiokulttuurin muutoksesta.
Yksi digitalisaation ja tekoälyn hyödyntämisen edellytyksistä on työntekijöiden pääsyn mahdollistaminen tarvittavaan tietoon, tietotekniikkaan ja osaamiseen - tässä kuvaan astuu HR tämän kaiken mahdollistajana. Ennen digitalisaatiota HR:n työ on ollut näiltä osin suppeampaa, mutta nykyajan puitteissa toimintatapoja on muokattava, uusia ratkaisuja kokeiltava ja riskejä otettava. HR:n täytyy ymmärtää nykytilaa ja tunnistaa ne osa-alueet, joissa digitalisaatiota ja tekoälyä voitaisiin hyödyntää. Yksi HR:n keskeisistä tehtävistä voisikin olla työilmapiirin kehittäminen sellaiseksi, että työntekijät uskaltavat kehittää omaa toimintaansa ja kokeilla uusia ratkaisuja digitalisaation mahdollistamalla tavalla.
Digitalisaation lisäksi tekoäly on noussut työntekijöiden huulille - mutta mitä tekoäly oikeastaan onkaan? Tekoäly on karkeasti määriteltynä koneen kyky jäljitellä ihmisen inhimillistä päättelyä. Sen suurimpia hyötyjä HR:n näkökulmasta katsottuna ovat rutiinitehtävien automatisointi (esim. ajanvaraus) ja tiedon kerääminen (esimerkiksi erilaisten operatiivisten prosessien kehitystä varten): se säästää aikaa ja hermoja, jolloin HR:llä jää aikaa muihin tehtäviin.
En koe, että kaikkea ihmisen tekemää työtä voitaisiin korvata digitalisaation tuomien ratkaisujen tai tekoälyn puitteissa - joissain tehtävissä tarvitaan myös sitä oikeaa, läsnä olevaa ja elävää ihmistä, esimerkiksi konfliktitilanteiden ratkomisessa. On kuitenkin fakta, että digitalisaatio yhdessä tekoälyn kanssa mahdollistavat niin paljon, että niihin satsaamatta jättäminen olisi rahan tuhlausta!
- Sini
Lähteet:
CGI. Mitä on tekoäly? Luettavissa: https://www.cgi.fi/fi/mita-on-tekoaly. Luettu: 30.8.2020.
Deloitte. Robotiikan ja tekoälyn mahdollisuudet henkilöstöhallinnossa. Luettavissa: https://www2.deloitte.com/fi/fi/pages/human-capital/articles/robotiikan-ja-tekoalyn-mahdollisuudet-henkilostohallinnossa.html. Luettu: 30.8.2020.
Scrive.com. Digitalisaatio. Luettavissa: https://www.scrive.com/fi/digitalisaatio/. Luettu: 30.8.2020.
Solaforce. 2019. Tekoäly - Uhka vai mahdollisuus HR:lle? Luettavissa: https://www.solaforce.com/fi/tekoaly-uhka-vai-mahdollisuus-hrlle/. Luettu: 30.8.2020.
Talentree. Digitalisaation pikakurssi: hyödyt ja haasteet yrityksille. Luettavissa: https://talentree.fi/softa/digitalisaation-pikakurssi/. Luettu: 30.8.2020.
Tieke.fi. 2019. Mitä se on se digitalisaatio? Luettavissa: https://tieke.fi/digi-digi-digi/. Luettu: 30.8.2020.
Hyviä havaintoja! Väliotsikot olisi helpottanut hieman lukemista, kuvista plussaa. Erittäin hyviä esimerkkejä tekoälystä. Tekoäly tulee helpottamaan runsaasti rutiinitöissä kuten palkanlaskennassa, rekrytoinnissa, koulutuksissa (VR) ja tiedon analysoinnissa. Monissa yrityksissä tekoäly nähdään vielä liikaa uhkana. Mielestäni se pitäisi nähdä suurena mahdollisuutena, joka sujuvoittaa työntekoa. Toki monia työtehtäviä häviää tai niitä pitää uudelleen muotoilla. Työntekijän on tärkeää oppia kommunikoimaan tekoälyn kanssa ja tekoäly täytyy valjastaa yrityksen käyttöön oikein metodein. Onneksi mm. luovaan työhön, empatiaan ja moniin muihin tarvitaan aina ihmistä. Digitalisaation ja tekoälyn tulisikin auttaa työntekijää ”aivot narikkaan” töissä, jolloin työntekijälle jää enemmän resursseja muihin tärkeisiin tehtäviin kuten innovointiin – niin kuin mainitsitkin lopussa. Tekoälyn jättäminen pois tarkoittaisi monille yrityksille heikkoutta kilpailevilla markkinoilla.
VastaaPoistaOn kiva kuulla, että sinä suhtaudut digitalisaatioon ja tekoälyyn avoimin mielin ja mahdollisuutena! Plussaa vielä lähteiden monipuolisesta käytöstä!
Itse huomasin myös, että HR tuli helposti lähestyttävämmäksi ja läpinäkyvämmäksi Koronan tuoman digitalisoitumisen myötä. Uusia ohjelmistoja otettiin käyttöön nopeaa tahtia mutta täysin vastarintaisuutta nämäkään eivät menneet läpi. HR:n puolelta hyvien perusteluiden, osallistamisen ja kannustamisen kautta asiat ovat lähteneet kuitenkin rullaamaan.
VastaaPoistaTämä oli minusta hyvin sanottu " ...digitalisaation ja tekoälyn hyödyntämisen edellytyksistä on työntekijöiden pääsyn mahdollistaminen tarvittavaan tietoon, tietotekniikkaan ja osaamiseen ". Osallistavaa toimintaa, GDPR:n mukaista toimintaa?, mutta ennen kaikkea osaamisen kasvattamista joka lisää yrityksen arvostusta ja kasvattamista.
On totta, että digitalisaatio ja tekoäly mahdollistavat paljon asioita, mutta on muistettava, että ihminen on kuitenkin kaikkein tärkein. Kuten tekstissäsi mainitsitkin niin joissain tehtävissä ei ihmistä korvaa mikään. HRn on pidettävä mielessä ihmislähtöisyys ja se, että heitä voi tavata myös henkilökohtaisesti. Sosiaalinen kanssakäyminen on aidompaa, kun se tehdään face-to-face ja osapuolet näkevät toistensa eleet ja ilmeet.
VastaaPoistaHei Sini. Tartuin myös tuohon henkilöstön osallistamiseen tiedon keräykseen ja siihen, että olit nostanut esiin heidän oman osallistamisen tiedon keruuseen ja oikeellisuuden tarkistamiseen. Olen kanssasi samaa mieltä, että tällaisella toiminnalla voidaan varmistaa tallennettujen tietojen oikeellisuus ja sen käyttökelpoisuus erilaisissa analyyseissä ja skenarioissa. Olisi kuitenkin hyvä, että työntekijät pääsisivät tarkistamaan omien tietojen oikeellisuuden ja korjata niitä tarvittaessa. Ihmisen HR-työtä ei kone tule (ehkä koskaan?) täysin korvaamaan, mutta kun kuitenkin monissa asioissa sitä jo apuna käytetään on hyvä, että työntekijöistä tallennettu fakta on samanmuotoista ja paikkansapitävää!
VastaaPoista